Az mfor.hu internetes hírportál 2018. 10.10-én megjelentetett cikke szakmailag megalapozatlan és rémhírkeltő. Visszautasítjuk és cáfoljuk a cikkben megjelent állításokat, amelyek csak arra alkalmasak, hogy félrevezessék a közvéleményt, illetve megrémítsék betegeket a várólisták állapotával kapcsolatosan.

A nyilvános, bárki által áttekinthető listák között nem csak a kötelezően vezetendő várólisták, hanem az előjegyzési listák is szerepelnek. 2018. október 1-jén a kötelező várólistára és az összes egyéb előjegyzési listára regisztrált, még nem ellátott összes beteg száma valóban 36 182 fő, azonban a kötelezően várólistán regisztrált kapacitásra várakozó betegek száma – szemben a 2012-es 71 903-mal – mindössze 28 361 fő.

A Parlamentben az EMMI pontos, naprakész tájékoztatást adott a kórházi várólistákról a NEAK által a kórházak adatai alapján vezetett várólista nyilvántartás szerint.

A műtéti várólistákon várakozó betegek száma és a várakozási idők nemzetközi viszonylatban is jelentős mértékben csökkentek az elmúlt években a kormányzati intézkedéseknek megfelelően. A legutóbbi OECD adatok alapján a vizsgált országok között szürkehályog műtétekre kiemelten alacsony a várakozási idő, térd és csípő műtétek esetén 2012-hez viszonyítva több mint a felére csökkent a várakozók száma, nemzetközi mércével nézve is jelentősen csökkent a tényleges várakozási idő. is az erős közép mezőnybe, a kedvező részbe kerültünk át.

Nem felel meg a tényeknek az mfor.hu várakozási időre vonatkozó tájékoztatása sem. Az újságíró egyoldalú és megtévesztő módon csak a tervezett várakozási időként feltüntetett várakozási időket emelte ki, a tényleges – alacsonyabb – várakozási időket nem.

A cikk állításaival szemben a tényleges várakozási idő szürkehályog műtét esetén 2012-ben 90 nap volt 2018. I. félévében 46 nap, ami közel 50 %-os csökkenés, csípőprotézis műtét esetében 2012-ben 180 nap volt, 2018. I. félévében 86 nap, ami közel 49 %-os csökkenés, a térdprotézis műtét esetén 2012-ben 241 nap volt, 2018. I. félévében 123 nap, ami több mint 52%-os csökkenés.

A tervezett időpontokat a ténylegessel összehasonlítani megtévesztő, mert a ténylegest a ténylegessel kell összevetni, csak így kapható reális kép.

Magyarországon az elmúlt években a kormány intézkedéseinek eredményeképpen radikálisan csökkent a műtétre várók száma és csökkent a várólisták hossza. Köszönhető ez annak is, hogy az egészségbiztosító valós idejű, központi várólista-nyilvántartásra kötelezte a kórházakat, másrészt annak, hogy a kormány 2010 óta összesen közel 25 milliárd forint többletforrást biztosított a legnagyobb várakozási idővel rendelkező műtétek végzésére annak érdekében, hogy ne legyen anyagi korlátja az elvégezhető operációknak.

Ugyanakkor fontos kiemelni, hogy a várólista rendszer nem azért van, mert várakozni szükséges, nem arra szolgál, hogy minden elemi apró változás kiemelt rémhírré váljon, hanem a betegek, az érintettek számára, a folyamatok követhetősége, transzparenciája érdekében működik. A központi várólista rendszer biztosítja, hogy a kormányzat és vele együtt az egészségbiztosító tisztábban legyen azokkal a beavatkozási pontokkal, ahol további intézkedésre van szükség a célok elérése és a betegek minél előbbi ellátásának biztosítása érdekében.

A hírportál által megjelentetett, széles körben publikált, és így széles körben hamis, megtévesztő, félelemkeltő információk rendkívüli káros hatásokat okoznak, nem szolgálják az előrelépést, visszaélnek a transzparencia elv megvalósítása által elérhető információkkal.

Ezzel szemben a valóságos helyzet, a tényleges tendencia az, hogy 2012-hez viszonyítva kevesebb mint a felére csökkent a várakozók száma, nemzetközi mércével nézve is jelentősen csökkent a tényleges várakozási idő. A cél továbbra is ezen az úton a fejlődés, a tervezés, ütemezés javítása, ahol szükséges az idő további csökkentése.

Szívesen állunk az újságírók rendelkezésére, amennyiben egyes speciális egészségügyi alapfogalmakkal nincsenek tisztában, és még a cikk megírása előtt elmagyarázzuk a fontosabb kifejezések értelmét, mert akkor elejét vehetjük a hasonló álhírekkel történő riogatásnak.

Budapest, 2018.10 10

Nemzeti Egészségbiztosítási Alapkezelő