Várólista – általános várakozási idő beavatkozás típusonként, intézményi szinten

A várólista regisztrációs rendszerben, a szolgáltatók közreműködésével nyilvántartják az ellátásra várakozókat, a listára kerülés időpontját, a tervezett ellátásra vonatkozó adatokat, valamint az ellátás vagy lezárás adatait és az aktuális státusz állapotot.

 A várólista rendszer működtetésének célja:

· az ellátási igények és az ellátási kapacitások térben és időben történő összehangolása,

· az ellátás tervezésének és szervezésének segítése,

· a sorrendiség elvének betartása,

· a felmerülő ellátási feszültségek megoldása,

· valamint a várakozási sorok folyamatos nyomon követése.

 

Ez a rendszer biztosítatja a szükséges adatokat azokhoz az egészségpolitikai beavatkozásokhoz is, amelyeket a Kormányzat az elmúlt években a  várakozási idők csökkentése céljából hozott.

Miről tájékoztat: A Nemzeti Egészségbiztosítási Alapkezelő 2012. július 1-től működtetett Országos Intézményi Várólista Nyilvántartás azt a célt szolgálja, hogy a betegek országosan egyenlő eséllyel, a lehető legrövidebb várakozás után férjenek hozzá az egészségügyi szolgáltatásokhoz

 Elmúlt időszak intézkedései:

A Kormányzat 2014. elejétől kezdődően - évente mintegy 5 Mrd Ft összegben - biztosított pénzügyi támogatást a hosszú várakozási idők csökkentésére. 2019. év végéig erre a célra összesen mintegy 27,2 Mrd Ft többletforrás került kifizetésre, és további 5 Mrd Ft lett betervezve a 2020 évre.

2012 júniusában mintegy 70.170 beteg várakozott, 2020 januárjára ez a szám 23.758 főre csökkent, így elmondható, hogy a várakozók száma jelentősen, mintegy 60 %-kal csökkent.

A táblázatokat és diagramokat tartalmazó dokumentum letölthető innen.